account
kr 0,00 0

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.

Logoped og autisme – mye mer enn uttale!

Logoped og autisme – mye mer enn uttale!

Hei kjære lesere 🙂

I et faglig møte hørte jeg nylig en kollega si:
«Jeg jobber ikke med pragmatikk hos barn med autisme.»
Det fikk meg til å stoppe opp — hvordan kan vi støtte språk uten å arbeide med dets sosiale funksjon?
Logopedisk arbeid i autismespekteret handler ikke først og fremst om lyder og tungeøvelser. Språk er et verktøy for deltagelse i verden, en bro mellom mennesker. Målet er ikke bare å forme ord, men å skape mulighet for kontakt, uttrykk og forståelse.
Hva kan logopeden bidra med?
Utvikling av språkkompetanse
Barnet trenger både språkforståelse og evnen til å uttrykke seg.
Vi arbeider med:
- forståelig tale og språkstruktur
- begreper og ordforråd
- uttrykk av ønsker, tanker og informasjon
Språket skal ikke bare høres — det skal fungere.
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK/AAC)
Når tale ikke er tilgjengelig eller tilstrekkelig, bygger vi kommunikasjon på andre måter.
Dette kan omfatte:
- PECS og visuelle symboler
- talemaskiner og apper
- kommunikasjonsbøker og tavler
Stemmen er bare ett av mange kommunikasjonsmidler — budskapet er det viktigste.
Pragmatikk og sosialt samspill
Kjernen i kommunikasjon er å dele noe med andre. Mange barn med autismespekterforstyrrelse trenger støtte i:
- turtaking og samhandling
- følelses- og mimikkforståelse
- felles oppmerksomhet og lek
Uten sosial bruk av språk blir ord tomme. Med pragmatikk oppstår relasjon.
Funksjonell kommunikasjon i hverdagen
Språk må kunne brukes her og nå — i matsituasjoner, lek, overgangsperioder og rutiner.
Vi trener blant annet på:
- å be om noe
- å si stopp, ja og nei
- å uttrykke behov og følelser på en tydelig måte.
Målet er færre misforståelser og flere gode opplevelser.
Når atferd blir språk
Barn viser ofte behov gjennom handlinger før ord. Et utbrudd, en tilbaketrekning eller et kastet objekt kan være et spørsmål, en protest eller et ønske. Logopeden hjelper til med å oversette dette til mer hensiktsmessige uttrykk — ord, tegn, bilder, peking.
Når barnet blir forstått, synker stresset. Når barnet får uttrykke seg, vokser mestringen.
Samarbeid rundt barnet
Effekten øker når omsorgspersoner, pedagoger og logoped jobber i samme retning. Voksne blir språkmodeller i lek, hverdag og rutiner — ikke bare i terapitimen. Språkutvikling skjer hele tiden, ikke én gang i uken.
Eksempler på arbeid i praksis
(Aktivitet -> Mål)
Lek som utgangspunkt
naturlig språkstimulering, samspill
Rim og sanger
rytme, prosodi, imitasjon
Visuelle planer
forutsigbarhet, begreper
Bøker og historier
ordforråd, setningsbygging
Rollespill
dialog, sosial forståelse
Logopeden er kommunikasjonsbygger – ikke lydpoliti.
ASHA (American Speech Language Hearing Association) fremhever at logopeder arbeider med hele spekteret av kommunikasjon hos barn med autisme. Det inkluderer språkforståelse, uttrykk, sosial bruk av språk og ASK/AAC. Arbeidet handler i stor grad om relasjon, trygghet og mulighet til å bli forstått. Det er slik broene bygges.
Jeg måtte bare få det ut, for det boblet litt inni meg når barnet har store utfordringer, og logopeden jobber med r-lyden. Altså, greit nok – det er jo viktig på sitt vis, men sammenlignet med manglende kommunikasjon er det nesten som å pusse på et sandkorn.
Logoped, Oktawia Pitura
Kilder:
American Speech Language Hearing Association -
Guidelines for Speech-Language Pathologists in Diagnosis, Assessment, and Treatment of Autism Spectrum
Disorders Across the Life Span / Committee on Autism Spectrum Disorders /2006
egen praksis.
Legg igjen en kommentar
    Dine ord har makt til å forandre liv.

    Kontaktinformasjon

    Address: Tollbugata 8 - 3. etasje, 6002 Ålesund
    Phone: +47 967 01 790
    Email: kontakt@alesundlogopedi.no
    © Copyright 2025. All rights reserved.
    Website by
    ittjeneste OÜ