account
kr 0,00 0

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.

Hjernestimulering som fremmer språkutvikling

Hjernestimulering som fremmer språkutvikling

I dag vil jeg dele noen tanker om hjernestimulering som en viktig del av arbeidet mitt som logoped. Det jeg skriver her gjelder ikke bare barn med språkvansker, men også de med forsinket språkutvikling, afasi, kognitive utfordringer eller utviklingshemming.
I hverdagen min bruker jeg to typer øvelser: bilaterale øvelser og venstrehjerne-øvelser. Begge har sin plass, men i min erfaring starter jeg helst med det bilaterale. Hvorfor? Fordi bilaterale øvelser hjelper hjernen med å samarbeide på tvers av halvdelene. De styrker barnets koordinasjon, fokus og sansebearbeiding – altså alt som legger et godt grunnlag for mer krevende oppgaver senere. Etter at barnet har fått denne helhetlige aktiveringen, går jeg videre til mer spesifikke venstrehjerne-øvelser. Det kan være å jobbe med logiske mønstre, sortering eller koding. Disse oppgavene krever ofte mer oppmerksomhet og struktur – derfor fungerer de best når barnet allerede er «varmet opp».

Vil du vite mer? Les videre under.
Bilateral stimulering – bevegelse som åpner opp!
Bilateral stimulering handler om å aktivere begge hjernehalvdeler samtidig, ofte ved å bruke bevegelser på tvers av kroppens midtlinje. Metoden er kjent fra EMDR-terapi og brukes mer og mer i spesialpedagogikk og logopedi. Hos mange av barna jeg jobber med, ser jeg at denne typen øvelser forbedrer oppmerksomhet, selvregulering og språkprosessering. De er enkle å gjennomføre og kan tilpasses alle nivåer.
Eksempler på bilaterale øvelser jeg bruker:
1. Kryssbevegelser – barnet tar motsatt hånd til motsatt kne i rolig tempo.
2. Tegning med begge hender – speilsymmetrisk tegning med begge hender samtidig.
3. Tråkke på fargepar – barnet tråkker rytmisk mellom fargede ark på høyre og venstre side.
4. Kaste og fange – vi kaster en ball over midtlinjen og fanger med motsatt hånd.
5. Berøring i kryss – for eksempel høyre hånd til venstre øre. Vi varierer tempo og instruksjoner.
6. Lydvandring med hodetelefoner – lyder spilles vekselvis i høyre og venstre øre. Barnet peker hvilken side lyden kom fra.
Aktivering av venstre hjernehalvdel – byggesteiner for språk!
Språksentrene våre ligger vanligvis i venstre hjernehalvdel. Når vi stimulerer denne delen aktivt, styrker vi barnets evne til å produsere og bearbeide språk. Jeg bruker slike øvelser både med barn som enda ikke har begynt å snakke, og med barn som trenger mer tid enn jevnaldrende.
Eksempler på venstrehjerne-øvelser:
1. Sekvenser – barnet lager farge- eller størrelsessekvenser, for eksempel 3 røde og 3 blå klosser i mønster.
2. Rekkefølge/rangering – sortere fra minst til størst eller fullføre logiske serier.
3. Koding – erstatte bilder med symboler for å forstå tegn og representasjon.
4. Pusle etter mønster – gjenskape en struktur med geometriske former.
5. Relasjoner og sammenligninger – finne forskjeller eller identifisere riktig skygge til en gjenstand.
P.S. Jeg er utrolig glad for at jeg har begynt å skrive blogg! Det hjelper meg å systematisere det jeg gjør i jobben min – og gir meg mulighet til å dele det med dere.
Legg gjerne igjen en kommentar hvis du synes dette er nyttig!
Logoped, Oktawia Pitura
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  1. Veldig gode tips og takk for at du deler.

    • Tusen takk!

Dine ord har makt til å forandre liv.

Kontaktinformasjon

Address: Tollbugata 8 - 3. etasje, 6002 Ålesund
Phone: +47 967 01 790
Email: kontakt@alesundlogopedi.no
© Copyright 2025. All rights reserved.
Website by
ittjeneste OÜ