account
kr 0,00 0

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.

Den praktiske siden av Johansen-metoden (JIAS).

Den praktiske siden av Johansen-metoden (JIAS).

I forrige innlegg fortalte jeg kort om hva Johansen-metoden er, hvordan diagnosen gjennomføres og hvordan man kan bruke den i praksis. Hvis du ikke har lest det ennå, kan du finne innlegget HER.

I dag vil jeg fortelle mer om den praktiske siden av metoden – hvem den kan hjelpe, hvordan selve treningen foregår, hvilke resultater vi ser i hverdagen, og hvorfor jeg mener det er verdt å vurdere Johansen IAS som et effektivt verktøy i logopedisk og pedagogisk arbeid.
Hvem kan ha nytte av Johansen IAS?
Johansen Individual Auditory Stimulation (JIAS) er utviklet for personer som har utfordringer innen:
auditiv prosesseringsvansker (APD),
forsinket språkutvikling eller artikulasjonsvansker,
talevansker etter skade eller slag,
lærevansker,
dysleksi eller risiko for dysleksi,
ADHD,
atferdsforstyrrelser,
konsentrasjonsvansker og nedsatt auditiv oppmerksomhet,
vansker med å forstå tale i støy,
auditiv persepsjonsforstyrrelse,
problemer med å forstå og huske instruksjoner,
lydfølsomhet eller tinnitus,
autisme eller Asperger syndrom.
og gruppe jeg ikke vil glemme – deriblant min egen lille sønn – barn som har hatt kronisk mellomørebetennelse, og som ofte har nedsatte eller ikke optimale hørselsfunksjoner...
Hvordan foregår Johansen-lyttetreningen?
Treningen starter alltid med en grundig diagnostisk vurdering. Etter kartleggingen får deltakeren en individuelt tilpasset CD med terapeutisk musikk laget spesielt for hans/hennes behov, sammen med klare retningslinjer for hvordan programmet skal gjennomføres hjemme.
Lyttetreningen gjennomføres 6 dager i uken, i ca. 10 minutter per dag, i rolige omgivelser.

Hver 6.–8. uke foretas en oppfølging og ny måling for å vurdere fremgangen. Deretter avgjøres det om deltakeren skal fortsette med samme program eller få et nytt. Hele JIAS-programmet varer vanligvis mellom 6 og 18 måneder, avhengig av individuelle behov og progresjon.
Hva kan man oppnå med Johansen IAS?
Gjennom systematisk stimulering av hjernens auditive områder observeres ofte merkbare endringer i mange funksjoner:
bedre evne til oppmerksomhet og konsentrasjon ved muntlige oppgaver,
økt forståelse av tale i støy (bedre evne til å skille figur fra bakgrunn),
forbedret språkforståelse og artikulasjon,
bedre hukommelse og evne til å følge instruksjoner,
fremgang i lesing og skriving,
harmonisering av muskelspenning som påvirker kroppsholdning og balanse,
forbedret koordinasjon og motorikk.
Hvorfor velge Johansen-metoden?
Johansen IAS bygger på prinsippet om hjernens nevroplastisitet – hjernens evne til å endre og styrke forbindelser gjennom trening og stimulering.
Metoden har blitt brukt og forsket på i mange år, og erfaringene viser at:
• treningen kan utføres trygt hjemme, i et kjent miljø,
• man trenger kun hodetelefoner og en CD-spiller,
• lyttetiden er kort – ca. 10 minutter per dag,
• metoden kan kombineres med andre terapiformer,
• fremgangen måles jevnlig gjennom objektive tester,
• forskning viser at musikalsk stimulering har en sterk effekt på språk- og hjerneutvikling.
Som nevrologen og musikkforskeren Eckart Altenmüller fra Hannover har påvist, er musikk en av de kraftigste stimuliene for å påvirke hjernens struktur og funksjon.

Åh, jeg gleder meg virkelig til møtene med barna og ungdommene til vurdering før Johansen-programmet... Anbefaler alle å jobbe med det de virkelig elsker! 🙂
Logoped, Oktawia Pitura
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Dine ord har makt til å forandre liv.

    Kontaktinformasjon

    Address: Tollbugata 8 - 3. etasje, 6002 Ålesund
    Phone: +47 967 01 790
    Email: kontakt@alesundlogopedi.no
    © Copyright 2025. All rights reserved.
    Website by
    ittjeneste OÜ