Skjermbruk og språkutvikling hos små barn

Jeg blir helt svimmel når jeg ser en ettåring se på film på telefonen ... Det er som om de har blitt født med et skjerm-gen! Men ok, la oss snakke alvor!
Flere og flere studier viser en tydelig sammenheng mellom eksponering for skjermer og negative effekter på språkutviklingen. Her er noen av de viktigste funnene:
JAMA Pediatrics-studien (2023) (Japan)
Studien inkluderte mer enn 7000 barn som regelmessig så på tegneserier mellom 12. og 24. måneders alder. Deres språkutvikling ble vurdert mellom 2 og 4 år.
Funnene viste at barn som tilbrakte mer tid foran skjermen, oftere hadde problemer med å bruke språk til kommunikasjon – og jo lengre skjermtid, desto større utfordringer.
Funnene viste at barn som tilbrakte mer tid foran skjermen, oftere hadde problemer med å bruke språk til kommunikasjon – og jo lengre skjermtid, desto større utfordringer.

Kuros-studien (2021) (Polen)
200 barn i alderen 2,5–3 år ble undersøkt:
75 % av barna med forsinket språkutvikling hadde hatt skjermkontakt før de fylte 2 år.
90 % av barna med normal språkutvikling i denne perioden hadde ikke sett på tegneserier eller TV.
75 % av barna med forsinket språkutvikling hadde hatt skjermkontakt før de fylte 2 år.
90 % av barna med normal språkutvikling i denne perioden hadde ikke sett på tegneserier eller TV.
NTNU-studien (Norge)
En studie fra NTNU analysert av Janne Marit Vistnes inkluderte 294 barn i alderen 1 til 5 år. Den fant at jo tidligere barn begynner med skjermbruk, desto mer kan det påvirke deres psykososiale fungering. Studien fant imidlertid ingen signifikant sammenheng mellom mengden skjermtid og psykososial fungering.

Videre viste resultatene at:
- Gutter har større sannsynlighet for å bruke skjerm enn jenter.
- Barn av foreldre med høyere utdanning har lavere skjermtid.
- Gutter har større sannsynlighet for å bruke skjerm enn jenter.
- Barn av foreldre med høyere utdanning har lavere skjermtid.
Studie fra Universitet i Adelaide, (Australia)
Forskere ledet av Dr. Mary Brushe fant at økt skjermbruk hos barn mellom 12 og 36 måneder var korrelert med redusert samspill mellom foreldre og barn. For eksempel gikk treåringer som ble eksponert for ca. tre timer skjermtid daglig, glipp av over 1 100 ord fra voksne og nesten 200 samtaleutvekslinger hver dag.
NIH-studien (USA)
Den nasjonale helseinstitusjonen (NIH) undersøkte over 1000 barn i alderen 2 til 5 år:
Barna ble delt i to grupper: de som tilbrakte mindre enn 2 timer foran skjermen daglig og de som tilbrakte mer enn 2 timer daglig.
De med mer enn 2 timer skjermtid presterte dårligere på tester for språk og tenkning.
De hadde også økt risiko for uttynning av hjernebarken – et område ansvarlig for kritisk tenkning og resonnering.
Barna ble delt i to grupper: de som tilbrakte mindre enn 2 timer foran skjermen daglig og de som tilbrakte mer enn 2 timer daglig.
De med mer enn 2 timer skjermtid presterte dårligere på tester for språk og tenkning.
De hadde også økt risiko for uttynning av hjernebarken – et område ansvarlig for kritisk tenkning og resonnering.
SKJERMTID ER IKKE KOMMUNIKASJON!
Men barnet gjentar jo ord fra tegneserien, sier "mamma", "pappa"? Ja, men å gjenta ord er ikke det samme som kommunikasjon!
Et barn kan kjenne mange ord, men kan ha vanskeligheter med å:
- Stille spørsmål
- Fortelle historier
- Be om noe
- Starte eller opprettholde en samtale
- Bruke språket for å kommunisere med andre
Det er ofte et rikt ordforråd uten funksjon – og språk uten kommunikativ funksjon er bare lyder, ikke samtale.
Et barn kan kjenne mange ord, men kan ha vanskeligheter med å:
- Stille spørsmål
- Fortelle historier
- Be om noe
- Starte eller opprettholde en samtale
- Bruke språket for å kommunisere med andre
Det er ofte et rikt ordforråd uten funksjon – og språk uten kommunikativ funksjon er bare lyder, ikke samtale.
SKJERMEN KAN IKKE ERSTATTE MENNESKELIG KONTAKT!
Skjermen ser ikke barnet i øynene. Den merker ikke at barnet nøler. Den reagerer ikke på følelser, uttrykk eller blikk.
Så la oss prioritere samtale, lek og samspill – det er det barna virkelig trenger for å utvikle seg optimalt!
Så la oss prioritere samtale, lek og samspill – det er det barna virkelig trenger for å utvikle seg optimalt!
Kilder:
nih.gov
ntnuopen.no
jamanetwork.com
reaserchgate.com
thekids.org
egen praksis
nih.gov
ntnuopen.no
jamanetwork.com
reaserchgate.com
thekids.org
egen praksis