account
kr 0,00 0

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.

Hvordan jobber en logoped med et barn med hørselstap?

Hvordan jobber en logoped med et barn med hørselstap?

Når et barn har nedsatt hørsel, er det mye som må tilrettelegges for å gi best mulig språkutvikling. Logopeden spiller en viktig rolle i dette arbeidet, og det handler ikke bare om å øve på uttale. La oss se nærmere på hvordan logopeden jobber og hvilke typer øvelser som kan være nyttige.
1. TILRETTELEGGING I BARNETS MILJØ
Før man setter i gang med spesifikke øvelser, er det viktig å kartlegge hvordan barnet opplever lyd i hverdagen. Hvordan er akustikken i klasserommet eller barnehagen? Er det mulig å redusere bakgrunnsstøy? Små justeringer kan gjøre stor forskjell for et barn med hørselstap!
2. PUSTEØVELSER – EN GOD START
Pusten er grunnlaget for god tale. Barnet må lære å kontrollere pusten sin, forlenge utpustfasen og tilpasse pusterytmen til tale. Dette hjelper barnet med å snakke mer flytende og tydelig.
3. STEMMEØVELSER – STYRKE OG KONTROLL
For barn med hørselstap kan det være utfordrende å regulere stemmestyrken og tonehøyden. Logopeden hjelper barnet med å finne en behagelig stemmebruk og jobber med myk stemmeinnsats og modulering av lydstyrken.
4. ARTIKULASJON – TYDELIG TALE
Her jobbes det med å trene musklene som brukes i tale, samt å uttale språklyder riktig. Barnetøver på å uttale lyder i isolasjon, stavelser, ord og setninger, slik at lydene etter hvert blir automatiserte.
5. TRENING AV AUDITIV PERSEPSJON
Barn med hørselstap må jobbe ekstra mye med å tolke det de hører. Her er noen typer oppgaver logopeden bruker:

- Lydgjenkjenning: Skille mellom ulike lyder i omgivelsene (dyr, trafikk,
hverdagslyder).
- Lydanalyse: Lære å identifisere lyder i begynnelsen, midten og slutten av ord.
- Rytmeøvelser: Klapping, tromming eller lek med instrumenter for å styrke
lydoppfatningen.
- Fonematisk hørsel: Skille mellom ord som ligner, sortere bilder basert på lyder og skrive etter diktat.
6. LOGISK TENKNING OG SPRÅKFORSTÅELSE
Barn trenger også å utvikle evnen til å forstå sammenhenger. Dette gjøres gjennom aktiviteter som å matche bilder, finne likheter og forskjeller, samt fortelle historier basert på bilder.
7. SPRÅKUTVIKLING – BYGGE ORDFORRÅD
Logopeden jobber mye med å styrke barnets ordforråd gjennom:

- Lydhermingsleker – etterligne lyder og ord.
- Rim og regler – leke med rytme og takt.
- Hukommelsestrening – repetere rim og korte setninger.
- Lengre setninger og fortellinger – stille spørsmål, svare og forklare med egne ord.
- Lesing og lytteøvelser – lytte til historier og gjengi dem.
- Grammatikkøvelser – jobbe med bøyning av ord og setningsoppbygging.
8. SKRIVING OG LESING
Barn trenger også å utvikle evnen til å forstå sammenhenger. Dette gjøres gjennom aktiviteter som å matche bilder, finne likheter og forskjeller, samt fortelle historier basert på bilder.
En helhetlig tilnærming!
Logopedens arbeid med barn med hørselstap handler ikke bare om enkeltstående øvelser, men om å gi barnet gode verktøy for kommunikasjon i hverdagen. Med riktig tilrettelegging og trening kan barnet utvikle sterke språklige ferdigheter og oppleve mestring!
Logoped Oktawia Pitura
Dine ord har makt til å forandre liv.

Kontaktinformasjon

Address: Tollbugata 8 - 3. etasje, 6002 Ålesund
Phone: +47 967 01 790
Email: kontakt@alesundlogopedi.no
© Copyright 2025. All rights reserved.
Website by
ittjeneste OÜ